Starte i børnehave

At skulle sende sit barn i børnehave, kan være en stor forandring fra måske at have gået hjemme med barnet, at komme fra dagpleje eller fra en anden institution.
Det er derfor vores vigtigste opgave, at I forældre føler jer trygge ved skiftet fra hjemmet til børnehaven.

Alle børn er forskellige, og vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og dets behov, i tæt dialog med Jer forældre, ved indkøring til en ny hverdag i Stjernen. Indkøringen vil ske stille og roligt, så barnet kommer trygt og godt ind i den nye hverdag med nye børn og voksne. I skal som forældre forvente at bruge en uges tid, nogen mere andre mindre til indkøring.

Følgende er tænkt som en rettesnor for en rolig start:

• Den første dag er en besøgsdag. Den medarbejder, som tager imod, viser rundt og byder på en kop kaffe el. lign. Vi fortæller om livet i huset. Samtidig vil vi gerne høre lidt om jeres barn og jeres forventninger.
  • Anden dag er en ”rigtig” dag. Vi regner med, at I og jeres barn deltager i stuens aktiviteter i større eller mindre grad, herunder, at I måske er med til at spise frokost.
  • Tredje dag som dagen før, måske lidt længere.

Herefter ”normale” dage. Afgørende for hvor længe indkøringen varer er hvordan den forløber.  Dvs. at nogle børn og forældre trives bedst med at være sammen i institutionen i kortere tid, mens andre trives bedst med en længere periode.

Aftal løbende med stuens personale, hvad der er behov for.

Det kan godt være svært at gå fra barnet, der måske græder, men vink farvel alligevel – gå aldrig uden at sige farvel. Som regel holder barnet op med at græde, så snart I er ude af syne, men er I urolige, er I altid meget velkomne til at ringe og høre, hvordan det går. Hvis barnet er helt utrøsteligt, så ringer vi til jer.